Hur gör man?!

Hur 17 nattar man två barn?!
Olle ha ju alltid somnat själv, som en klocka.

Sen kl 20:15 har jag haft värsta kriget..
Olle somnade efter typ femton urhopp iallafall, & tillslut förstod han väl att det inte var ide, ingen mamma jämte, så somnade han.
Essie är fortfarande vaken...sur...arg..misstänker att hon tom ligger på mattan utanför sitt rum. Låter så.

Ska vi natta båda, som nu ska sova vid nästan samma tid, tar det hela kvällen.
Oftast är vi ju själva på kvällarna så att ta varsin är inget alternativ.

Mina alternativ:
1. Lägga båda i vår säng, bära in dem till sig senare.  Bara det att Essie oftast inte går att flytta, hon märker det & vaknar. När man nattar båda ihop brukar de greja & stimma upp varann.

2. Köra den hårda banan med Essie några kvällar - hon måste somna själv i sitt rum.
Olle tror jag vi kan få att återgå till sina vanliga vanor om inte fröken bråkar för mkt.

Jag kan/vill gärna läsa nån bok/sjunga en stund för dem, men att sitta hos var & en i 40-50min går inte.

Hur gör ni?! Ni är ju flera som har två...


Vill du säga mig nåt?
Postat av: Helén

Hej Lindha.

Vi har nästan alltid kört som så att den minsta har vi lagt först, dels för att den äldste ska få känna att den är lite äldre än småsyskonet. Det har funkat för oss när vi har varit ensamma hemma med barnen. Lycka till.

2010-08-31 @ 22:55:04
URL: http://www.metrobloggen.se/dnf
Postat av: Lindha

Men har ni suttit/legat hos båda då?

Vi är ju inte hemma från jobben innan 17:15 & tills de går & lägger sig är det ju matlagning/lek/ibland hälsa på hos nån. Det är jättefrusterande att inte ens hinna fixa nån maskin tvätt/disk eller bara kunna sitta en timme & glo på tv. :)



Men Essie somnade själv igår, kl 22:15 Nytt försök ikväll med att först läsa lite för henne sen gå ut.

2010-09-01 @ 08:11:29
URL: http://mchutney.blogg.se/
Postat av: Linda S

Vi visste inte heller hur vi skulle göra för några månader sedan.

Nike sov i spjälsäng då, i eget rum på 2:a våningen.

Nova sov hos, på en madrass på golvet.

Men sen ville vi att d skulle somna i sina sängar, även Nova.

Så vi la dom i vanliga sängar i samma rum.

Innan sovdags läser vi böcker, d får välja varsin.

Sen så sitter jag eller Johan och kollar på tv i ett rum brevid.

Visst busade d och skrattade och pratade den första veckan, men det går bara bättre och bättre. Sen får dom gärna ligga och prata, bara d ligger kvar i sina egna sängar.

Om Nike går upp, så lägger vi ner henne igen.

Oftast går d bra, men ibland mindre såklart! :-)

Lycka till!

2010-09-01 @ 12:31:02
URL: http://gladaprickar.blogspot.com
Postat av: Lindha

Linda: har funderat på samma sovrum, men Essie är grymt noga med sitt rum & vill abslolut inte att Olle ska får tillgång till hennes grejer ;)

2010-09-01 @ 12:39:42
URL: http://mchutney.blogg.se/
Postat av: moa freakin' carlberg ♥

nu behöver jag hjälp! vet du något som gör att håret växer fortfare? jag behöver verkligen tips, :) tack på förhand!

2010-09-01 @ 13:42:28
URL: http://utankontroll.blogg.se/
Postat av: Jessica

Lucas är en stökpelle han med. Men vissa dagar funkar bättre än andra, vi gör i allafall alltid så är. Efter bolibompa har Oscar ätit kvällsmat, då läser vi en bok i vår stora säng tillsammans och Lucas får sin välling, annars vill han helst inte ligga still ;o)

Sedan går vi upp med barnen, lägger dem i varsin säng i var sitt rum. ibland vill Oscar titta i en bok, han somnar själv. Lucas kan springa upp några gånger framförallt om jag går ner direkt. Sitter jag utanför hans dörr och tar honom direkt tröttnar han snabbt. Det viktiga är för oss att göra samma varje kväll, tillslut sitter rutinen...

jag kräver egentid på kvällen och vill inte hålla på med läggning till 22. I bland måste man det ändå men jag tycker det funkar helt okej.

2010-09-01 @ 13:46:05
URL: http://prinsmamma.blogg.se/
Postat av: Anneli

Förstår att det inte är roligt med nattastök på kvällarna när man vill göra annat. Jag skulle nog rösta på ditt förslag 2. Vi lägger Linnéa vid 19 med en flaska välling, hon har inte kommit på det där med att springa upp så hon somnar bums, sen läser vi saga för Ellinor & säger godnatt. Vi har nog det väldigt bra när det gäller den proceduren men det får vi ju såklart igen på andra saker...fniss. Styrka till dig! Gör precis det som känns rätt för er!

2010-09-01 @ 20:24:56
URL: http://fikamonster.blogspot.com
Postat av: pappa

kör hem dem till oss i vanlig ordning hehe

2010-09-01 @ 21:57:53
Postat av: Lindha

Jag gillar Pappas försöag bäst...så strular de ikväll kör vi upp dem då ;)



Igår gick det bättre!

Olle hoppade ur 3 gånger. Jag stod utanför hans dörr & när han ropade sa jag i tråkigt ton: "mamma är här, Olle sova". Tog kanske 10 min & han var inte speciellt arg, bara "försöker jag gråta kanske hon kommer".

Essie tog lite längre tid, men hon lyssnade på saga, skuttade upp ett par gånger "hungrig" "törstig" " du glömde borsta EN tand" Mn huxflux var det tyst & hon sov.

Kör på denna modellen så får vi se!



Tack goa er för era tips!

2010-09-02 @ 08:32:06
URL: http://mchutney.blogg.se/
Postat av: Prinspappan

Bra jobbat, fortsätt så!

Ikväll får du säga att du borstat alla tänderna när du borstat & se till att hon inte är hungrig. Ett glas vatten är ju inte så jobbigt att springa in med och då får hon känna att hon i allafall "ställt till med" nåt ikväll med så hon slipper hitta på nåt nytt för att få uppmärksamhet :-)

Lycka till och kämpa på, och som min fru skrev ovan: Rutiner är bra!

2010-09-02 @ 20:43:06
URL: http://prinsmamma.blogg.se/
Postat av: Helén

Ja vi har suttit och läst en liten bok alt att de har fått lyssna på en boksaga på stereon. Vi har alltid varit och är fortfarande noga med att de skall somna i sina sängar, sen kanske de kommer in på natten, men det är en annan sak, det är lite mysigt kan jag tycka.

2010-09-04 @ 15:38:34
URL: http://www.metrobloggen.se/dnf

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0