Boven Kitchen Aid?!

Jag har aldrig påstått att jag är en bra bagare, men sista tiden har det verkligen varit katastrof.
Pratade med mormor idag & hon trodde jag har för mycke mjöl.
Sen fick jag en kommentar av min kusin om att jag har en KA & man inte ska ha rätt mängd mjöl då.

Nähä...men det står ju inget om det i recepten...hur ska man veta hur mycket mjöl man ska ha då?!
Kan nån ge mig ett exakt recept på Lussebullar som blir fina, fluffiga & saftiga i en Kitchen Aid?!

Trots att de är hårda så är de faktiskt ätbara om man micrar dem lite :)
Inte torra som man kan tro, men väldigt kompakta!!!



Ja ni ser ju själva, det synd ju hur komprimerad den är!
Leilas saffransskorpor blev tillslut ok, men något torra de också.
Mjölet här med?!
Min syster bakar dem på glutenfritt mjöl, de är faktiskt godare än på vanligt!




Vill du säga mig nåt?
Postat av: Syster

men de ligger ju på fina tallrikar iaf =)

2010-12-02 @ 22:09:49
Postat av: Helén

Skulle gärna ta emot recept på glutenfria skorpor?? Har någon i hennes familj celiaki iom att hon bakade på glutenfritt mjöl...

2010-12-03 @ 10:15:27
URL: http://www.busochallvar.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag har ju ingen KA men snarlik och när man bakar med assisten ska man tänka på att inte knåga degen för länge och ha i så mycket mjöl som det står. Desto kladdigare deg ju saftigare bröd. Står det 17 dl mjöl skulle jag inte ta mer än 14 dl

2010-12-03 @ 12:30:24
URL: http://prinsmamma.blogg.se/
Postat av: Micka

Jag har ett jätte bra repcept! Jag bakar i bakmaskin och de blir oftast jätte bra. Lägger ut det efter helgen.



Visst är det skit tråkigt att baka o så blir de inget bra. Kram

2010-12-03 @ 13:11:28
URL: http://micka87.blogg.se/
Postat av: Lindha

Tack för era tips & ser fram mot recept Micka.



Helen, det är Leilas saffrans skorpor. (bara att söka upp)

Ska dubbelchecka med syster men har för mig hon sa att hon tar samma mängd specialmjöl som vanligt.

Sånt där mjöl i tetrapak :)

Hennes kille är gluten.



2010-12-03 @ 16:48:44
URL: http://mchutney.blogg.se/
Postat av: Pernilla J

Hej Linda!

Ja det är trixigt bland annat med mjölmängden när man använder Aiden...(degen blir mycket lösare och då vill man gärna hälla i lite för mycket mjöl)men när man väl fått kläm på det så blir det superluftiga degar och fluffiga bullar! Om du kollar i Bruksanvisningen sid.10 (tjock bok) så står det bland annat under "blandningsanvisningar" hur man tillsätter vätskan resp torra ingredienser, man ska "varva" enl följande:

1/3 torra ingr

1/2 flytande ingr

1/3 torra ingr

1/2 flytande ingr

1/3 torra ingr



Det är framför allt vid smetar man skall göra så, men jag kör på det även när jag bakar bullar och det funkar. Sen är det visst viktigt att använda just degkroken och hastighet 2 och sedan sluta blanda så fort degen har rätt konsistens.



Ha det gott!

/Pernilla

Postat av: Sandy

Hej Lindha!



Jag provbakade lussebullar i min systers KA idag & de blev kanon bra. Men gör du som det står i bruksanvisningen att man ska göra, det vill säga först blanda i alla torravaror & sedan all degspad?

I det receptet jag bakade efter så fick jag faktiskt hälla i mer mjöl än vad det stod.

Skickar med ett länk på receptet.

Lycka till!

kram på dig!



http://www.linneasskafferi.se/

2010-12-05 @ 19:33:06
Postat av: Gabriella

Min mormor säger alltid att jag inte ska stoppa ner dl-måttet i mjölpåsen för då blir det för kompakt i måttet. Hon menar att det är bättre att fylla måttet med en matsked istället. Blir ju dock lite jobbigt om man ska ha typ 14 dl. Men då kan man ju hälla i mjölet i en tillbringare med mått på (typ billig IKEA-tillbringare).

2010-12-07 @ 18:44:03

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0