Härligt helg!

Börajar lida mot sitt slut...men jag är nöjd & har haft en så bra helg!

Igår morse skjutsades maken till tåget, Olle till svärisarna & Essie jag & Baloo åkte till mina föräldrar.
Baloo fick kumpera med min pappa under dagen.
Jag, Essie, Mamma & Mormor åkte iväg i bilen.

Vi skulle till Lidköping.
Mormor är född i Lidköping, min gammelmormor Helga bodde där när jag var liten.
Hon blev 94år gammal, dog 1994.
Min morfar ligger begravd där hos Helga & hennes föräldrar.

Meningen var att vi bara skulle till kyrkogården, tända ljus & lämna varma tankar där.
När vi kom fram så skulle vi bara kolla lite i Rörstrandsområdet, & det blev ju glada utrop när det var öppet.
Så vi tog en tur i de olika ouletsen & åt en jättegod lunch.


Grejer från "Pip". Ångrar att jag inte köpte lite, men får jaga rätt på butik som har deras sortiment!


En hel vägg med kakel av teckningar som barn gjort.
Kanske en ide för vårt nya badrum?!


Utställning. Roligt att kika på gammalt porslin!


Essie mötte Mumintrollet


Smaskigt, torsk med remouladsås.
Essies "barnportion" för halva priset var större än vår ;o) (hon fick mos till)


Fina Mamsen & Mormor

Efter en lite historisk utflykt i kvarteren där Mormor växte upp åkte vi till kyrkogården.
Vackert det va! Sände många tankar till Morfar, Helga & andra som gått bort där en stund.






Har ni era mor/farföräldrar kvar i livet, se till att få veta vart "Ni" kommer ifrån, var de bodde osv.
Jag har inte varit så intressad av sånt tidigare, men när jag själv fick barn så har det varit jätteroligt att få veta mer vad som hände bakåt i tiden.
Se bilder, bläddra i album & framförallt se platseran & fantisera lite hur det såg ut där för längesen när mormor var fem år, som Essie är idag.



Denna bilden är till min Syster & min Bror.
SVAMPEN!! (En hemlig rymdfarkost i mina ögon när jag vart barn...)

Sen var det dags för fika i Rådhuset med mormors kusin & hans fru.



Ett fik som måste sett likadant ut sen 40-talet. Men lite mysigt!

Sen var den dagen slut & vi åkte hem till Bya igen!
Jag bodde kvar hos mina föräldrar inatt & det var riktigt mysigt att sova "hemma" igen.

Måste också skryta över Essie som var så himla duktigt hela dagen!
Inget gnäll på hela dagen. :o)
Som hon sa "Jag visste ju att vi inte skulle göra något kul, utan bara ha det sådär tråkigt."
Sen kom hon liksom på vad hon sagt, flinade upp & sa "Men jag hade jätteskoj ändå, även om allt var tråkigt!"
Ja, vad säger man, en femårings tankar är ju bara för skojiga....




Vill du säga mig nåt?
Postat av: Helén

Hej där..

Ja såna resor behövs göras ibland. För att se varifrån man kommer som du skrev. Har ju en förkärlek ner till Skåne, morfar kommer ju därifrån och vi spenderade mina 6 första somrar nere i Höganäs hos gammelfarfar vilket var mina bästa somrar. Åker fortfarande ner dit en eller två ggr per år. Skulle vilja åka upp till mormors hemtrakter, utanför Norrtälje, Överlöpe heter det. Kanske vore ett resemål i sommar. Hittade ju gamla brev häromdagen, brev som mormors mamma skrev till henne när mormor bodde i Stockholm. Riktigt kul att läsa dom idag. Har ju inga mor eller farföräldrar kvar i livet längre, men i minnet finns dom kvar.

2010-11-08 @ 11:54:27
URL: http://www.busochallvar.blogspot.com
Postat av: Yster

Härlig helg ni haft! Ville me vara me å inte vara snorsjuk, bättre på söndan så vi hann me å krafsa löv å äta go midda hos mina svärisar en sväng.



See ya den 20:e. kram

2010-11-08 @ 21:43:33
Postat av: Linda S

Vilken härlig helg! Kul me sånna ibland!

Kul att få se alla bilder!



Ja, nu börjar d ju närma sig iallafall, men adventsljusstakarna! ;-)

Men ska hålla mig lite till. Men har sett flera som satt upp sina, fast då räknas man ju som "inte klok" så d e bäst att vänta! hihi!

Spanar oxå in ljusstakar varje år, men de tar slut innan jag hinner köpa. Iår vill jag vara ute i god tid! :-D

2010-11-08 @ 22:20:07
URL: http://gladaprickar.blogspot.com
Postat av: Anneli

Oj vilket äventyr ni varit på! Ser jättemysigt ut! Inte dåligt av Essie att inte gnälla på en hel dag trots allt tråkigt ;-)

2010-11-10 @ 20:13:14
URL: http://fikamonster.blogspot.com

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0