Lusbus & Laktos...

Jag har frysfluss (förkyld, öronont, fryser osv...vanlig fluss) så jag har varit hemma  för kurering.
Igår blev inte dagen riktigt som jag tänkt...sova, knapra alvedon sova igen...
Klev upp efter tio, kom ner och hejade yrvaket på altansnickaren.
Alvedon - soffan - telefonen ringer. Olle har magont.
Ok - tar mig till dagis, hämtar en glad pigg Olle.
Så fort han ser byggaren så vill han ju såklart kolla mer på det än att ligga nerbäddad i soffan framför en film...
Min snälla goe pappa hämtar oss till dem så jag kan vila där. (Och Olle om magonda kommer tillbaka).

Precis när jag lagt mig tillrätta i soffan ringer Essies skola...
Hon har Gnetter! GNETTER = LÖSS!!!
Bara att hämta henne. Olle fick vara kvar med morfar & mormor som hade lunch.
Då Essie har ganska mkt eksem, och hon har kliat i håret sen i höstas då hon avlusades, tänkte jag att åker till hälsokost & köper den där kammen alla pratar om.
(Vi kollar henne ofta, men hon har tjockare hår än nån jag känner, och då hon kliar överallt så..)

På hälsokost tänkte jag att lika bra att köpa en smörja hon själv tycker om. Jag har köpt & fått otaliga krämer, både på recept & bio som hon inte vill använda, vi krigar varje dag för de svider.
Kortison går bra, men efter att använt det många gånger känner jag att det är fel - huden blir konstig & man blir nog resistent eller nåt mot det. Som min chaffis till jobbet säger - det man smörjer sig med ska man kunna äta!

I butiken just igår, fanns en reprensentant som genast ville testa & prova på Essie.
Jag stod som ett lik bakom, men Essie satte sig i en fåtölj med sin scarfs & luva* på huvudet & gav en låååååång utläggning om sina kliproblem. (*för att inte sprida gnetter omkring sig i pappas bil)
Sen tog damen (vad kallar man kvinnor över 50 för?? Tant, dam, kvinnan, kärringen....hmm..)
en penna och testade Essie huds fuktighet.
Den vart faktiskt mest helt normal. Märkligt då hon känns som fnöske på eksemställena, men vi fick oss en lektion i fetter, floror och annat.
Det jag blev mest förvånad över, va att hon som har butiken och dam/kvinnan/tjejen sa om Essie, va att hon troligen var mjölkallergisk...

Okej...vi testar biospray, biosalva med vinbär,  kapslar m olja - som inte ens medicinälskaren Olle gillar, tuggtabletter som smakar godis - både Essie, Olle & jag ville gärna äta en till..och det svåra en kost utan mjölk.
Essie är helt inne på detta, så hon kommer få helt utan laktos två veckor, inte Olle.
(de har samma eksem)
Så får vi se sen. Jag har lovat att komma tillbaka om två veckor till butiken, och den 23 augusti för då är dam/tant/tjejen där igen.




Jag hoppas verkligen, mest för barnens skull att detta funkar!
Vi ska smörja eller spraya morgon & kväll, och Essie har fått en egen sprayflaska att ha med till skolan så hon kan klara det själv. Om det funkar är det kalasbra, för miniderm som vi tvingar på dem ska enligt läkaren smörjas 4-6ggr / dag, och nej, det funkar inte.

Sen mjölken vet jag inte...varför är så många laktosintoleranta idag? Jag vet knappt någon som hade varken allergier eller kli när jag va liten.
och sen lössen då..vafan kommer de ifrån?! Usch!
Men hellre löss två gånger om året än kli var eviga natt...


Luskammar..
Den gröna apotekets, som ska användas med schampoo, den andra hälsokost som bara ska kammas med.
För oss blev det att kamma först med nya långa kammen, men då det inte funkade på håröm dotter schamonerade vi också. Då blir håret oljigt och den nya kammen blev jättebra.
Nästa gång tänker jag olja/inpacka håret & sen kamma med långa kammen.
Nu hoppas jag bara att vi fått ur allt schampoo så Essie slipper klia...med hennes tjocka hår är det svårt så behöver nog lite mer på benen innan jag rekommenderar bara att använda kammen.  Men den ska funka, och man ser ju tydligt på bilden att den är längre & "skruvad".





Vill du säga mig nåt?
Postat av: Annica

Det är de produkterna jag använder, krämer,oljan och svartvinabärskapslarna... Super!

2012-05-11 @ 07:41:46

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0