Med förintelsen i bagaget

En ganska kort och lättlyssnad bok om förintelsen.
Jag blir alltid lika förfärad och ledsen när jag läser dessa böcker, sitter som ett frågetecken och undrar hur kunde det ske?!
Ett helt Sverige - utrotat - och Sverige bidrog också till dessa hemskheter, trots att vi va neutrala.
Hur kan man vara neutral när man säljer vapen till krigande länder? Det kan jag aldrig förstå.
 
 
Två fraser som satte sig ordentligt från bokens slut:
 
Sanningen kan inte ha dialog med lögnen - om de som stödjer nazimen och förnekar det som hänt.

Det finns bara en ras - människan
Det finns bara en religon - kärleken
Det finns bara en värld - eller ingen värld alls
 
Den sista - så är det ju bara! Inte alls så svårt.
 
 
 
 
Med förintelsen i bagaget
av Sioma Zubicky (recension från adlibris.com)

"Om precis två månader skulle jag fylla 19 år? Jag var befriad, fanns till, men fanns ändå inte? Kände ingen glädje, inte ens lättnad? Det kändes som om mina tårar för länge sedan torkat ut? Från den stunden blev Auschwitz min skugga och har förblivit det sedan dess."

Sioma Zubicky lämnade Paris på transport 59 till Auschwitz tillsammans med 991 andra judar. Vid ankomsten två dagar senare fick han se två tredjedelar av dem föras direkt till "särbehandling". Både hans mamma och lillebror hörde till dem. Sioma kom in i lägret och blev nr 146021. När han i maj 1945 befriades, var han en av endast 13 överlevande från transport 59. Han är idag en av förintelsens sista ögonvittnen.

I "Med förintelsen i bagaget" berättar Sioma om sin märkliga uppväxt på cirkusen och om livet som xylofonspelande underbarn i Paris. Men han redogör också för nazitiden och åren i Auschwitz - och om det som hände efteråt. Under 20 års tid har Sioma rest runt i skolor, från Ystad till Haparanda, och föreläst om främlingsfientlighet och mobbing. Han menar att det är ungdomarna som avgör hur morgondagen kommer att se ut. Cirka 1 miljon elever har nu hört hans budskap från denna mörka period av historien.

"Lugnt, sakligt, allvarligt och utan överord skildrar han transporten till Auschwitz, den sista glimten av mor och lillebror, den ohyggliga tiden i Auschwitz."
 

En ganska kort och lättlyssnad bok om förintelsen.
Jag blir alltid lika förfärad och ledsen när jag läser dessa böcker, sitter som ett frågetecken och undrar hur kunde det ske?!
Ett helt Sverige - utrotat!
 
Sanningen kan inte ha dialog med lögnen - om de som stödjer nazimen och förnekar det som hänt.


Det finns bara en ras - människan
Det finns bara en religon - kärleken
Det finns bara en värld - eller ingen värld alls

Vill du säga mig nåt?

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0