Krupp Natt

Inatt var det dags för en ofrivillig nattpromenad.
Inte helt enkelt att dra fram vagnen med en egenligen för stor fyraåring, i snömodd.

Han vart dessutom mycket besviken över att stjärnorna inte syntes...det gjorde de förra gången.

Trots att vi varit med om detta ett antal gånger genom åren, är det ändå otäckt.
Det ljudet som kommer från halsen, den hostan och lätet som gör att man tror att inte en gnutta luft kan komma ner i lungorna. Usch!

Essie hadfe ibland när hon va liten, men snällare variant än Olles.
Med honom har vi ofta fått gå ut, och även ringt in till barnakuten för råd. Speciellt första gångerna när det va väldigt mycket.

Sist Essie hade, i höstas, sa hon mitt i allt,
"Gu mamma vad du är lugn, jag hade varit helt hysterisk"
Jodå...det är jag..hysterisk...men lärt mig av sjukhuspersonalen att inte visa det utåt.

Falsk krupp, är sällan farligt. Barnet får luft. Infektionen som orsakar hostan sitter precis nedanför stämbanden, därav det hemska ljudet.
Man ska ta det lugnt, sätta barnet, ha det svalt, ge nåt sött att dricka.
Hjälper inte det, gå ut en stund.
Finns medicin, men båda mina ungar avskyr den & kräks med automatik, så den fungerar ändå inte.
Jag tycker Aerius funkar lite, Olle har ju sån för sin allergi.
Enligt sjukvården hjälper inte astmamedicinerna, men båda mina ungar vill själv andas i masken, så det får de göra.

Om det inte släpper på 20-30 minuter får man åka in till sjukan för adrealin, eller så kan ambulansen komma och ge. Det har vi inte behövt tack & Lov.

Ett problem med falsk krupp är att det kommer på natten - svårt att veta vad man gör.
De gånger vi ringt till barnakuten, har vi fått kanonbra hjälp på telefon.
De är vana och kan av att lyssna på barnet genom telefonen höra vilket läge det är.
Minns Olles värsta "anfall" förra året, då trodde jag det va astmaanfall,
men hon lugnade, lyssnade, gav råd
 
Oftast växer det bort, hoppas det var Essies sista gång i höstas, Olle får vi dras med några gånger till..
 
Nähä...dags att susa ner i tvättstugan...hostmedicinen kom upp...
 
 

Vill du säga mig nåt?
Postat av: Monixx

Usch då stackars lilla Olle. Och stackars mamman. :(
Även om man vet vad det är och att det är ofarligt så måste man ju bli rent panikslagen.. jag har aldrig upplevt riktigt allvarlig krupp av något slag, men undrar om inte Hampus hade en lindrig släng när han var liten. Tack och lov för det.
Hoppas han blir pigg fort!
Kram

2013-01-28 @ 20:35:54
URL: http://monixx.blogg.se

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0