Jul i vårt hus!!!

Börjar komma i julstämning!
Men jisses vad grejer det är att göra imorgon! PUST!!! Men jaja...sen blir det julafton iallafall.
Essie slog upp sina bruna idag med frågan -Mamma, ÄR det jul idag??????
Gissa att lilla Gostrollet väntar!

En annan som gillar julen är Baloo...mer om det sen...
Såhär gossig är han iallafall så fort tillfälle ges att vara liiiiiiiten knähund! Gissar på att han kan väga en 30-35kg nu, imorgon ska jag köpa nytt halsband (JA, han har tuggat upp det nya....igen....GRRRRR, nu blir det snart taggtrådshalsband & elkoppel på läderglufs) då ska jag väga han i affären.

Han ser faktiskt större ut på bilden i Farfars knä än vad han är, men R:s pappa är ju rätt liten ;-)

Olle är en annan medlem i galna familjen som lyser av Lycka över vår lilla gran!
Sätt han i gåstolen så är han därinne bland barren på två sekunder. Skitsur när han hamnar förlångt in bland stickiga barr, men lika snabbt är han där igen & plockar med vad han kommer åt. Funderar seriöst på att binda upp granen i
väggen.


Syster Essie plockar & grejar med Lillebror hela dagarna.
Detta är Dagens Outfit på Olle:



Och dagens bästa godaste smaskigaste mumma


ooOO En Variant på Mammas Julskinka OOoo

o rimmad skinka i önskad storlek
o skölj av skinkan
o smörj in med kryddblanding av nejlikor, lagerblad, krydpeppar, anis, rosmarin & enbär. Stick in lite kanelstänger här & där
o häll på lite glögg när det är ca 55 grader, ca 2-3 dl
o in i ugnen på ca 130grader & plocka ut precis innan pinnen visdar på 65 grader

Griljera
(skär bort svålen innan griljeringen, skåra upp i "rutor" på skinkans översida & det du vill ha kvar av svålen)
o 1 äggula
o 1 dl senap, jag hade iår sötstark grovkornig
o 1 dl aciahonung
o 0,5 dl ströbröd

garnera fiiiint & njuuuuuut!


Denna goding var på 3kg. Ser pytteliten ut på bilden, men den är precis mellanstorlek perfekt!!

MEN....det var nära att det inte blev nån skinka alls....
Gissa vem som spanat in på denna gotteknöl hela dagen?
Precis...Baloo.
När den var färdiggriljerad & jag var i i ett annat ru gick det liksom inte hålla sig längre.
Hörde världens brak i köket & mötte en livrädd hund halvägs ut till köket.
Då hade han försökt tjuva hela härligheten men plåtarna trillade ner på han först. Hade sån grym tur så skinkan hamnade på folien den stod på & griljeringen höll.

En annan räddad sak som varit i Baloos huggt
nder är den fina söta björnoverallen som mormor stickade till Essie när hon föddes, tror jag skrivit omdet men den dagen han bet sönder den började jag faktiskt gråta & Essie klappade mig på kinden & sa - Men mamma, lämna den till momor så lagar hon den!!
Hon lagade ju dockkoftan, men jag tänkte att mamma kan nog inte fixa denna skada. Overallen var ju halvt uppäten.
Iallafall fick det som var kvar av den följa med till min mormor förra helgen, & idag kom den tillbaka som ny på posten!
TACK mormor för att du lagade den så himla fint! Är så glad att det gick att fixa, & lovar att den inte ska ligga på Balooavstånd en enda gång till!


PUST!!!
 Nu ska vi gå igenom alla juleklappar & slå in det sista, imorgon blir det stress & strul & jag kommer säkert vara sur som en citron en stund också! Så inga oväntande besök imorgon tack ;-)


Vill du säga mig nåt?
Postat av: Anna

Gud vad du verkar ha drabbats av julstressen.... Här är det lugna landet! Känns som jag hinner med hur mkt som helst nu för tiden.. Är inte van vid att ha så mkt tid ÖVER!



Vilken liten (?) tjuv du har fått hos dig, som dessutom verkar gilla skinka! ;-)

2008-12-22 @ 22:46:40
URL: http://giss.blogg.se/
Postat av: Sussi

jösses... jag vill inte byta med dig.. hela blogginlägget luktar julstress.. men det ser ändå jättemysigt ut!!! ;)

Ha en god och mysig jul med dina nära och kära!!

KRAM KRAM

2008-12-22 @ 23:12:31
URL: http://schatzisfiske.blogg.se/
Postat av: Micka

Oj, hann inte alls med på att Liten vovve blivit såå stor ! Lycka till med sressen o God Jul igen !

Kram

2008-12-22 @ 23:15:00
Postat av: Monixx

Ojoj! Vilken tur med skinkan! hehehe

Hade vart ett fint skrovmål för Baloo annars. ;-)

Får passa på att önska er en toppenbra och riktigt God Jul!

2008-12-23 @ 10:59:02
URL: http://monixx.blogg.se/
Postat av: Jessica

ja mycket ska hinnas,. Men det blir jul även om man inte hinner allt. Här skulle ajg vilja sälja barnen. I allafall i ett par timamr så ajg får städa ordentligt och Plocka undan. Mutar storprinsen med barbapappa så kanske det funkar en stund.

GOD JUL!

2008-12-23 @ 13:22:11
Postat av: marie

Hej hej, mycket att stå i nu precis innan julafton. Likaså här då vi bestämt att ha det hos oss i år ju!

Men iallafall, GOD JUL och hoppas att ni får en rikigt mysdag!

2008-12-23 @ 18:56:36
URL: http://mariekarlssons.blogg.se/

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0