Utställningsdebut!

Idag var det alltså dags för Baloos utställningsdebut. Ihop med Smullan, M & Jackson susade vi upp till Mjölby på morgonkvisten.
Väl framme i det stora ridhuset (jag som vart impad av "vårt " nya på klubben...detta var dubbelt så stort....) så packade vi upp våra filtar, kaffetermosar & äggamackor & förökte kika så mkt som mäjligt för att komma på hur det hela fungerar.
Det är 10 år sen jag höll på med sånt här sist så var riktigt ringrostig på regler osv.
Såg genast mina konkurenter & förstod direkt att nån vinst skulle det nog inte bli såvida inte domaren var helt såld på modell mindre berner. De andra var i mina ögon modell Bauta Biggos.
De tre som gick i min klass var exakt lika gamla så åldern kunde jag inte skylla på. Kom 2:a i min lilla grupp & fick jättefina ord av domaren som gillade Baloo men tyckte han var ngt liten i kostymen än men hoppades vi skulle komma tillbaka när han växt till sig! (Och ja, jämfört med de andra såg han ut som en liten pygme hihi...)
För att kunna läsa kritiken måste man vara extremt "gammeldagsskrivstil" kunnig (tänkte dirket på dig, mormor att du skulle läst det direkt!!!) samt veta vad som skrivs på utställningsspråk.
Hittade en dam som hjälpte mig översätta, lite har jag glömt nu men såhär löd kritiken:

Mjölby 081116 Domare P. Cederlöf
Hane med bra prop. Välform ögon. Korrekt hals & överlinje. Korrekt svans. Korrekt vinkl bak. Aning knapp fram.
Står för dagen en aning fransyskt fram. Bakställ korrekt. stati...nånting??? Rör sig väl från sidan. ??? bak.
Aning ??? fram. Trevligt temprament.


??? betyder att jag inte ser vad det står & inte kommer ihåg vad översättar-damen sa. Fransyskt betyder att han står med framtassarna lite utåt, har jag aldrig tänkt på innan, men damen sa att sånt ofta växer bort. Med tanke på att jag inte tränat  på själva uppställandet tycker jag det gick riktigt bra. Busig var han allt & skuttade runt en del men det var ok.
De andra bernarna ställde upp sig som de aldrig gjort annat & det flyttades på tassar & grejades utan minsta min från dem så nu blir träna på detta tills nästa gång!
De var fina men STORA. Domaren verkade gilla de kraftigare modellerna på alla raser han dömde vad mitt öga kunde se iallafall. Men mig gör det inget för jag vill ju ha en modell mindre av min Baloo så hoppas han inte växer tills sig alltför mkt & behåller den struktur han har på pälsen nu. Det är ju faktiskt vad JAG tycker är finast som är viktigast!
Om jag inte fattat reglerna fel så gick konkurenten vidare till Best in Show finalen. Skoj att en berner gick så långt!

Smullans Jackson blev BIR i sin grupp. (Bäst i rasen) men inte placerade mot de andra i den gruppen. en han skötte sig ypperligt & maken M kan nog bli en alldeles utmärkt "handler"

Bilderna blev nte alls bra, nån inställning jag pillat på & sen dog naturligtvis batteriet...grrr....så detta är vad som går att se.




Så var det med den premiären...dags att ta hand om LillOlle lite han vaknade igen!

Vill du säga mig nåt?
Postat av: Sussi

Hahaha.. ja du vet ju att du har en utställningkatt hemma hos dig oxå, han var till och med i norge på en tävling/utställning och fick bra placering om jag inte minns fel men som sagt, jag har inte fattat vad sånt går ut på, det är ju huvudsaken att jag trivs med mina djur och inte hur dom blir bedömda av domare och sånt där laffs.. fniss men som vanligt är jag ju inte någon tävlingsmännsika so what.. Kul att det gick bra för dig och ballelloo.. PS Skickade över piff och puff till dig, de var här och levde rövare idag och mumsade i sig alla frön Ester la ut igår...

Kramkram vi hörs framöver!!

2008-11-16 @ 21:18:00
URL: http://schatzisfiske.blogg.se/
Postat av: Sussi

Hahaha.. ja du vet ju att du har en utställningkatt hemma hos dig oxå, han var till och med i norge på en tävling/utställning och fick bra placering om jag inte minns fel men som sagt, jag har inte fattat vad sånt går ut på, det är ju huvudsaken att jag trivs med mina djur och inte hur dom blir bedömda av domare och sånt där laffs.. fniss men som vanligt är jag ju inte någon tävlingsmännsika so what.. Kul att det gick bra för dig och ballelloo.. PS Skickade över piff och puff till dig, de var här och levde rövare idag och mumsade i sig alla frön Ester la ut igår...

Kramkram vi hörs framöver!!

2008-11-16 @ 21:20:00
URL: http://schatzisfiske.blogg.se/
Postat av: Annica

Det här måste vi göra om, var ju hur trevligt som helst ju.. å Baloo är ju hur snygg som helst, bara tur att han inte är så stor som de andra.. Lite tråkigt bara med all väntan.. Tänka sig att våra nerver höll!! hahaha.. Kramis.. från en stolt matte..

2008-11-16 @ 21:28:59
URL: http://hittaringendoman.se
Postat av: marie

Grattis till 2:a platsen! Verkar roligt att hålla på med sånt där. Han är ju så fin Baloo.

/marie

2008-11-17 @ 20:31:20
URL: http://mariekarlssons.blogg.se/

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0