Äppelkaka...

ja, det är många som frågar hur jag gör mina äppelkakor.
jag ska försöka förklara, men som de flesta av er vet lagar jag i princip aldrig nåt på recept.
Därför blir inte överdelen på kakan likadan så ofta. Men "grundreceptet" kan ni ju testa & expriemtera med.
Taket ska helst bli nästan som..hm...-godisknäckig- inte så hård såklart som knäck, men lite seg & knaprig.

Okej...försök göra ungefär såhär:

o Smöra en form (enkelt, det klarar tom. jag likadant varje gång)
o skala/kärna/dela äpplen (det klarar jag också...jippi...)
o blanda äppel/jorgubbar ca 1/3 av hur mkt äpple ni har i, /russin, kanel, kardemumma & honung - söt sort.
lägg detta i formen.

Taket:
Smuldeg med extra mycke smör & ca 1/3 havregryn. Blanda gärna i nötter, valnötter eller hassel är godast.
Kanel & kardemumma här också, sen ringlar man massa honung över smuldegen när man lagt på det över äpple/jordgubbarna. 

In i ugnen ett ag tills det luktar gott i hela huset  :o)



LYCKA TILL!!!!

Vill du säga mig nåt?
Postat av: Anneli

Det lät ju inte heller gott (med tanke på kräftorna menar jag ;-))...men jag är ju en receptmänniska så jag kan nog inte göra en kaka på din beskrivning...fniss...

2009-08-31 @ 20:27:50
URL: http://fikamonster.blogspot.com/
Postat av: Yster

klockrent recept! Men det vore ju dumt att avslöja sina hemliga gosaker för mycke.. Mmm låter gott iaf! Glad att du inte är kärnfysiker...

2009-08-31 @ 21:54:08
Postat av: ღ MONIXX ღ

Hahahaha, vad rolig du är!

Som om ett bak-stolpskott som jag skulle lyckas med det där.

Bättre du bjuder på den någon gång istället. :-)

Låter ju sanslöst smarrigt iaf.

2009-08-31 @ 23:26:18
URL: http://monixx.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej! Tack för tipset o sjal..! ska jag definitivt tänka på. när jag väntade noah tyckte jag det verkade väldigt konstigt.. men nu förstår man precis.. lite skillnad när man får andra barnet.. :)



God kaka!

2009-09-01 @ 14:09:41
URL: http://misenk.blogg.se/
Postat av: ellinor

hej, allt bra med dej?

Puss&kram.

2009-09-01 @ 14:31:26
URL: http://ellinorericsson.blogg.se/

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0