Sov Gott vår Morfar!

Så idag var tiden inne för min morfar Reinhold att gå vidare till sin himmel!
Jag hoppas & tror att den som dör går dit den hör hemma & till den man tror på.
Mormor & mamma fanns vid hans sida så jag tror att han kändes deras närhet! Mammas bröder fanns också i Västerås så alla barnen hann ta farväl av Morfar.

Jag känner mig ledsen & såklart gråter jag mina skvättar då & då. Mormor sa att det ändå känns värdigt & tryggt nu när det är så. Morfar har ju inte varit pigg på ett tag & kroppen & själen kan nog spela sina spratt när man är gammal.

Morfar Reinhold har iallfall haft ett långt liv, & som mormor sa , man får ta vara på alla år de fick tillsammans!
Morfar föddes 1921, minns jag inte fel så var de 11 syskon med honom inräknad. En av dessa 11 var hans tvillingbror Torgny. Morfar var skräddare &  ritade/sydde kläder.
Han gjorde mammas bröllopsklänning. I & med hans yrke flyttade & reste han en hel del.
Kikade på ett så fint fotoalbum mormor gjort sist jag var uppe & där stoltserade han med sina verk från bla. Bevells.

Mormor & morfar tror jag träffades via hennes föräldrar som hade en liten syaffär (?) de gifte sig & fick tre barn.
Tillbaka till fotoalbumet så var det flera foto från tiden de var nygifta & när mamma var liten.
Önskar jag hade bilderna här så skulle ni se hur stiliga & fina de var ihop. (ja stliga ihop var de ju senare också, speciellt morfar hade alltifd en speciell glimt när han var med på foto)
Det var bla. ett kort på morfar & mormor på en äng när mormor ligger i morfars knä...den bilden var så fin!!
Sen ett på när morfar sitter på toa med mamma i knät eller om det var brevid sig...ett sånt där ögonblicks-kort, helt underbart!

Finns så mycke att skriva om Morfar, men tror att det räcker att jag verkligen tänker på DIG morfar, & hoppas du väntar där du är med din goda Radiokaka & en spann med nyplockade lingon!
Tror du tar hand om dina syskon & vänner som gått före dig!
Mata inte Ajax med för mycke mat...

Morfars präst kom & läste över honom.  Pratade med mamma & hon sa att det var delar av psaltaren 139. Tror att han läste början, och den var fin:

HERRE, du utrannsakar mig och känner mig.
    Evad jag sitter eller uppstår, vet du det;
        du förstår mina tankar fjärran ifrån.
    Evad jag går eller ligger, utforskar du det,
        och med alla mina vägar är du förtrogen.
  Ty förrän ett ord är på min tunga,
        se, så känner du, HERRE, det till fullo.
   Du omsluter mig på alla sidor
        och håller mig i din hand.
  En sådan kunskap är mig alltför underbar;
        den är mig för hög, jag kan icke begripa den.

(ja jag är tyvärr inte så uppdaterad i bibeln, det skulle vara från "nya versionen" men det kanske inte denna är, får prata med mamma imorgon så det blev rätt!)

Jag har iallafall en fin bild på Morfar! När han sitter stolt med en nyfödd Ester i sin famn nångång i november 2005!
Jag tycker den bilden är fin på honom & Essie.

En ny genaration tar vid...



Älskar dig Morfar Reinhold, finn frid & ta hand om dina nära så som i livet tills vi möter dig igen!


Vill du säga mig nåt?
Postat av: Helén

Beklagar sorgen vännen. Du skriver så fint om honom, det är så man fick tårar i ögonen själv. Tänk vilket innehållsrikt liv de har levt när de blir till den åldern som du morfar blev. Skönt att han hade sina barn och fru vid sin sida när han passerade gränsen.

Sköt nu om dig.

Kram

2009-03-13 @ 23:39:42
URL: http://mammasblogg.blogg.se/
Postat av: sussi

Beklagar sorgen!

Detta var det finaste blogginlägget jag läst på länge! Jätte bra skrivit, till och med så jag fick tårar i ögonen.. Tänker på dig!!

Kram

2009-03-14 @ 07:10:33
URL: http://ifdreamscometrue.blogg.se/
Postat av: Jessica T

Ush vad tråkigt. Verkligen en målande bild du ger av honom. Aldrig roligt när våra nära och kära går bort men tyvärr en del av livet.

Tänker på dig. Stor kram

Så liten lilla Ester var där. Men det syns verkligen att det är hon.

2009-03-14 @ 07:52:44
URL: http://prinsmamma.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad fint du skriver! Ta hand om Er, tänker på Er!



KRAM

2009-03-14 @ 12:05:38
URL: http://giss.blogg.se/
Postat av: Annica

Tänker på er..



Kram

2009-03-14 @ 15:05:46
URL: http://hittaringendoman.blogg. se
Postat av: ··•♦ Monixx ♦•··

Beklagar eran sorg och sänder en tanke.

Du skriver så vackert så man blir rörd.

Är säker på att din morfar är jättestolt över dina fina ord och glöm inte att han vakar över er.

Vila i frid

Kram

2009-03-15 @ 13:17:04
URL: http://monixx.blogg.se/
Postat av: micka

Beklagar sorgen, så tråkigt !

2009-03-15 @ 20:48:31
URL: http://micka87.blogg.se/
Postat av: Jennie

Beklagar sorgen vännen!!



Verkligen vacker text, den rör vid en.



Vila i frid morfar Reinhold!



Kram

2009-03-15 @ 21:44:12
URL: http://grafiskformgivare.blogg.se/
Postat av: Yster

Vad fint, jag gråter nu, kram morfar!

2009-03-15 @ 22:26:42
Postat av: Gabriella

Hej vännen!

Så underbart vackra ord Du skriver om din lilla morfar.

Tårarna rinner nerför kinderna här...

Beklagar verkligen sorgen.



Jag tänker på er!



Kramar till hela familjen

2009-03-16 @ 19:31:26
Postat av: Ida (Meya, Tex)

Jag beklagar verkligen. Det är aldrig lätt att förlora någon. KRAM

2009-03-17 @ 10:23:00
URL: http://idaelisa.blogg.se/

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0