Vad göra?

Baloo har skött sig bra de senaste månaderna.
Jag har tränat en del på beröring framifrån,  att ta på honom utan att blir infångad etc.etc.
Han har inte morrat på nån eller varit sådär "skum" som han kan vara när nån har kommit in på gården.

Skäller gör han på dem, men man ser ändå skillnad i att han skäller & springer fram än "stelnar till" & avvaktar.
Iallafall hade mamma haft med han på stan idag, när hon kom ut stod en man & såg konstig ut nära B.
Hon frågade om det hänt nåt & då sa mannen att
"Det var helt mitt fel, men han såg ju så fin ut så jag skulle klappa han på huvudet" Så hade Baloo bitit/nafsat i hans handske.
Han hade inte morrat & det var inte huggt vad jag fattade, utan "bitit tag" men han SKA inte göra så.
Jag tror jag vet vad han gjorde,  och det är att ta tag i handen när man kommer uppifrån & ska ta på hans huvud. Han tar då tag rätt hårt så det är klart att det kan uppfattas som han biter/tänkte bita på riktigt.
Baloo avskyr att bli "tagen" på detta sätt. Jag trodde det var borta för han har inte gjort så på länge & vi har tränat på beröring så.

Problemet är väl att det bara är jag & min mamma som gör saker med honom.
Och jag ska erkänna att vissa perioder har jag inte haft den tid som det egentligen krävs med en unghund.

Just nu är jag bara frustrerad & besviken på mig själv som inte fattar varför han gör så eller hur man tränar bort det.
Eftersom det mest är jag & min mamma då som är ute med honom & att han aldrig gör såna dumheter när jag är med så vet jag inte hur... ?!?!?!

Virrigt inlägg men jag behövde nog skriva av mig lite...
Nu ska jag kolla MH-test om det är nåt i närheten som vi kan gå på.
(mentalbeskrivning, man går en slinga med hunden där det ploppar upp massa grejer, kampar osv för att mäta mentaliteten)

Önskar just nu att man kunde förvandla honom till nån snäll liten Minitax eller en Monster pitbull som ingen får för sig att gå fram till så han får vara ifred.
Får bli full Baloofokus ett tag nu, jag tror jag har en del svar & det är mitt eget fel, en del okunskap & tidsbrist.

Undrar om man kan få byta föräldrapenningsdagar till hunddagar?!



Vill du säga mig nåt?
Postat av: Linda S

Det första jag tänker är såklart att det är jättetråkigt för din skull.

Men sen blir jag sååå irriterad att nån går fram till en hund och ska klappa den utan att ha frågat ägaren...

En gubbe gjorde så på min Leo en gång när jag var med, flög på honom och skulle ge honom en klapp på huvudet. Han högg till eller morrade och då sa gubben surt "att d kan inte vara nån Golden Retriver det."

Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig.

2010-10-12 @ 21:48:36
URL: http://gladaprickar.blogspot.com
Postat av: Lindha

Nej, man ska aldrig klappa andra hundar, men på B har vi märkt att han är undergiven i en del andra situationer & eftersom vi har mkt folk som kommer & går hemma så funkar det inte att han är sån :(

Men vi får se vart det hela leder!

2010-10-13 @ 10:33:48
Postat av: Anonym

Puckogubbe, man ska aldrig gå fram till en bunden hund å definitivt inte klappa på huvudet!!!



De e inget fel på Balufsen =)



kram

2010-10-14 @ 10:00:09

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0