Mina Orkideer..

Frodas som de ofta råkar göra.
Vet inte varför, men de blommar om & om igen.
Den böjda vita bakom den mindre rosa var över en meter när jag köpte den för 5 år sedan.
Släpades hem från Malmö på tåget. Hade jag inte åkt tåg den gången hade köpt fler,
för den var helt gigantiskt stor.
Blommar gör den med lika stora blommor,
men så hög & fyrstänglig som den va från början har den aldrig blivit igen.
Den med rosa blommor fick jag av farmor när vi flyttade in här för 6.5 år sedan. Den kommer alltid igen, emellan blommningarna är jag alltid på väg att kasta den för den ser alldeles konstig ut, men så kikar man närmare & nya skott kommer upp. Så mycket blommor den har just nu hade den knappt när den vart ny & högre.



De två höga vit/rosa är hela 85 och 90cm höga. Blommorna vanlig storlek som är 7-8cm.
Den vita stora var från början över en meter & hade fyra stänger med blommor på 12-14cm i bredd.
Blommorna är ju fortfarande den storleken, men vore kul att få upp den högre igen.

Nån som vet hur man får stängerna lika långa igen som när man köper dem? Mina växer lite vilt.
Och hur håller man bladen fina? Mina blir lätt elefantöron när jag glömmer dra ner rullisen varma dagar.

Tidigare köpte jag bara vita, men nu gillar jag färgade nästan mer. Men har märkt
att de tar bra mkt längre tid på sig att blomma om.
Jag brukar doppa dem i ljummet vatten & ibland skälja igenom ordentligt.
Läste nånstans att naturligt växer de ju på trädstammar - inga rötter i jorden. Så när den vattnas ska man efterlikna ett tropiskt regn. Mina brukar få tropiska skyfall med lite mumsig kaffesump!




Vill du säga mig nåt?
Postat av: Frida

klart de trivs i det jättestora ljusa mysiga fönstret! De e jättevackra, se och njut! Kram

2011-10-25 @ 22:57:30

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0