Vi komma, vi komma från Peppakakeland...

Är Liamvakt, och han sjunger på den hela tiden...den lilla söta fina kladdiga Pepparkakan!
Lilla pigga Filur som tillslut störtsomnade med Snutte & Tutte vid mina fötter här i soffan.
Han är härlig, lilla Mirakel!
 
Men han mantra med Pepparkakesången fick en tanke att gro ikväll, med tanke på alla debatter om pepparkakor som jag är så trött på. Essies skola sjöng inte pepparkakesånge = inga pepparkakor.
Helt okej tycker jag, varför ha pepparkakor i Lussetåget om man inte ska sjunga sången?

Däremot hade de massor av tomtar,
och sjöng med en väldans fart en tomtevisa med massor med roliga rörelser. Härligt att se!

Visst kollar man Lussemorgon varje år, men hur tråkigt är det inte att år efter år lyssna på "Gläns över sjö" "Stilla Natt" osv. med en honungsblond midjelånghårig Lucia...
(honungsblond = pinkegul, jag har aldrig hört någon som vill ha honungsfärg som jämfört med det på riktigt, misslyckad hemmafärgning? Midjelångt = extensions?)
Lucia kom ju från Italien och bör ju då enligt mina skräpböcker ha en glimrande  olivfärgad hy.
(enligt mig spygrön, men har senaste åren även ätit gråbruna, dock aldrig sett en oliv som visar en frisk hudfärg) 

Men varthän  Lucian har har för hudfärg eller hår?
Grejen är ju att sprida ljus!!!

Så, jvarför ska vi så noga bevara våra traditioner, om man inte  förnyar dem finns ju inget att bevara?
För då skulle vi bara ha 1700-tals kyrkmusik. Inget annat.
Inte fanns "Merry Christmas" eller "Rudolf med röda mulen" ens för 30-40år sen, men de får vara med på Lussetågen utan protester.
"Pepparkakeland"  fanns inte heller förr vid juletid , det var en medicinkaka.

Årets Lusse på SVT, var jag efter första låten väldigt irriterad på, en hoppande rappare???!!!!
WTF???!!!
Men andra med "Gloria" (som inte heller fanns för till så länge sen) så tyckte jag det var så bra!
Förutom att han inte hade minsta julklädsel på sig, en tomteluva kunde han väl aft iallafall?
Men så bra, och modigt! Hur får man tonåringar att vara med på ett Lussetåg?
Hur många av er känner en 15-17 årig kille som  friviiligt är med i ett Lussetåg?

Liams "Pepparkakesångarens" mamma berättade att hennes styvson med vänner framfört bästa numret i tomtedärkter med Gangmanstyle dansen! Låter som en otoligt ny rolig tradition!

Va inte så fega utan låt våra barn & tonåringar förnya & utveckla våra gamla traditioner!

Gangnam Style Santa Papercraft





Vill du säga mig nåt?

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0