Femtio nyanser av honom..

BOKRECENSION:
 
Okej, fick redan innan jag visste om detta fenomen, tips om att läsa på engelska. LÄSA inte lyssna. Och absolut inte lyssna på svenska.

Ja inte vet jag, men har nog aldrig hört en dåligare så upphypad bok.
Dessutom är det många tonåringar som läser den, och så en & annan över de tretti som jag då, som tjuvläser, men den låga åldern på läsekretsen gör mig lite orolig. (alltså när lurarna åker ur telefonen när jag inte har de man kan prata i , och jag är ute i affär...otroligt pinsamt när telefonen ropar ut sitt innehåll ur min ficka...)

En romantiserad bild av relationer som är så fel de bara kan bli.
(kontrollerande pojkvänner & jag går inge bra ihop...)
Hur det än kommer bli i andra & tredje boken, så nej nej nej, jag gillar inte alls tanken på en oskuld som blir kär i Rike Ragnar men konstiga behov & ett sammetsrött lekrum....
Jag tycker boken skönskriver otroligt. Visst att huvudpersonen är en ovanligt smart oskuld, 22 år. Men jag tror knappast dagens tonåringar tänker som bokens figurer.
Det finns mängder av avsnitt som kräver eftertanke, och som jag tror de flesta tjejer känner igen sig i. Samtidigt sitter man som som tjej fast i handlingen och detaljer.
Otroligt dålig på svenska iallafall, för mycket porr för att jag ska hitta handlingen mellan allt sex.
 

Fyrtio miljoner har läst den sexspäckade historien om den unga Ana och den sadistiske Christian. Nu kommer böckerna på svenska, och Hanna Fahl har träffat ”Femtio nyanser av honom”-författaren E L James.

Drygt hundra sidor in i ”Femtio nyanser av honom” dyker kontraktet upp. Den unga oskuldsfulla (även i bokstavlig bemärkelse) Anastasia Steele har just mött affärsmannen Christian Grey. Han är snygg, oändligt rik, intelligent, trevlig, spelar piano som en gud, kan flyga sin egen privathelikopter – och är sadist. Nu vill han att Ana ska ta ställning till smisk, pisk, analsex, fisting, handklovar, ögonbindlar och upphängning.

”Jisses”, tänker Anastasia. Christian öppnar dörren till sitt ”lekrum”, och vad som följer är en rätt klassisk kärlekshistoria fast med ofattbara mängder detaljerat bdsm-sex.


E L James trilogi slog ner som en bomb när den publicerades. Efter bara sex veckor i bokhandeln hade 10 miljoner böcker sålts i USA och succén fortsätter utomlands där 37 länder har köpt rättigheterna. Dessutom ska böckerna filmatiseras.

Hittade en recension som min kompis som älskade den på engelska kunde ha skrivit:
  • Sandra
  • 2012-09-18

Jag läste alla böckerna i våras och jag älskar dem. Men när jag provläste den svenska översättning så trodde jag först att det var ett skämt. Det är den värsta översättningen jag har läst, så fruktansvärt dålig. Tycker synd om alla som läser den på svenska, det är som att läsa en parodi på orginalet. Så jag rekommenderar alla som vill läsa serien att köpa den på engelska. Jag ger orginalet 5 stjärnor men den svenska 1 stjärna tyvärr.

Sen efter att läst intervjun med författaren, så ja, hänger med i ideen, men hur ofta läser man en intervju innan man läser en bok??!!

Kanske ska ta tvåan & trean i bokform på engelska....så kanske jag fattar vad hypen handlar om??!!
Slutet i ettan var bra, var inte riktigt beredd på det..så kanske måste läsade andra två ändå...
 

Vill du säga mig nåt?

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0