Rädda våra skolor!

Det blir ett nytt litet inlägg om skolorna.
Förslaget  presenterades igår, och efter det ryker det ur många skorstenar. En del positiva, en del negativa.
Jag hoppas att båda sidor, läser hela underlaget & tänker sig in i helheten. Inte bara att ens egna ungar får flytta på sig. (vilken är den första naturliga reaktionen, så även för mig)

Jag tycker presentationen va bra, men vet inte om folk verkligen lyssnade på varför nåt stort måste göras.
Många satt bara och väntade på att få "domen" att deras barn ska förflyttas och inte gå i samma skola man tänkt. Sen kunde svaren som de som frågade fick faktiskt varit lite mer förberedda, det var de frågor jag själv trodde skulle komma, som blev lite veligt besvarade. Folk vill ha svar snabbt & kort.
Sen att politiker som sitter i fullmäktige, som kommer få chansen att lägga sina tal där, tog onödig tid från de föräldrar som hade många frågor. Såklart man inte kan säga att politikerna inte får fråga, men det var mer inlägg för sina partier som de vanliga utläggningar vi är vana vid i KF-salen...lite synd att "vi" politiker tog tid för föräldrar.
Jag hade mycket hellre hört deras opolitiska  f r å g o r! För de är många!

Förslaget är nya upptagningsområden, så att fler barn går på de skolor som blir kvar & då kan resurserna där maxas och utnyttjas mer. lärartätheten ökar, det blir billigare pga färre lokaler mm. 
Vår kommun ligger på plats 194 i skolresultat grundskola.
Vi bedriver två skolor med 30 elever / skola, vi har tomma lokaler på gymnasiet & ett sviktande barnantal under ett antal år, ledarskapet som ofta glöms,  har inte funnits på plats, då de åke ju runt mellan sina skolor & finns inte där när snabba beslut/hjälp till lärare/elever behövs,skolan i Runneryd har 60% med barn med annat modersmål,skollagen förändras vilket ställer högre krav på många delar.
Lagen uppifrån huvudstaden är inte alltid överens med mellanstora kommuner, men kanske med våra barn?!
 En del förskolor lämnas oxå bla. till förmån till en stor i hultet. 

Det satsas runt 130 miljoner!!! Det handlar inte om budgetneddragning!!
När hände det sist att en sån satsning gjordes?

För oss härhemma  har det varit självklart att barnen ska gå i "mina" fotspår, Nyhem, Norråsa sen Brinell.
Men i nya förslaget blir det inte så, men jag tror faktiskt mer på det ju mer jag läser förslaget,
siffror & jämför med andra skolor.
Men såklart har jag har frågor...inte vill jag ha ungar på två skolor just nu, varför är det delat på ett visst sätt? Men jag tänker ändå att det kommer så många barn efter mina som också har rätt till en bättre än bra skola!

Intregration är för mig superviktig. Om Runneryd blandas upp kommer de barnen in fortare & våra får ökad förståelse för andra kulturer.
Mina ungar ska gå i en skola som bättre än bra!! Och i lilla Nässjö är vart den ligger inget problem!
Och jag tror visst att resurserna blir större om man kan samla dem tajtare.

Vi har inte alls det samhälle som det varit, barngrupper sjunker ganska drastiskt för att sen stiga igen när min  Olle kommer uppåt, man måste rusta så skolan håller för både och. Vi måste ha en skola som fungerar från förskolan & ända upp till gymnasiet, och även efter det! Man kan aldrig få nog av lärande!


En grej som flera föräldrar uttalat & frågat är om hur man ska "skydda våra 7:or från alla knarkare på Brinell,"
Att det är helt horribelt att ens leka med tanken att bygga ett nytt högstadie av gamla "Skansen".
Ungarna kommer bli översållade av knark & de stora ungdomarna kommer villigt lära de små ett & annat av sina erfarenheter...
Våra ungdomar idag är bra mycket "äldre" än vi var, de vet hur man får tag på saker om man vill. Tom lättare på central med centrum runt hörnet! (efter vad jag har hört...hmmm)
Då jag själv gått på "Skansen" i tre år på omvårdnadsprogrammet, vet jag att det är skyddad verkstad från övriga Brinell, vilket jag tyckte var skit. Man kände sig utanför, för vi hade egna lärare & var alltid i våra egna klassrum.
Och då var vi ändå på gymnasiet men ändå inte. Tror inte att 7-9 skulle bli störda av gymnasiet, tvärtom blir det en bra port in till att börja där senare.

Kommer komma mera om detta, jag kommer läsa in mig mer & fråga
mina kompisar i majoriteten om massa saker.
 
Men nån insamling om att stoppa detta förslag kommer jag inte delta i, och jag ber er som kommer se dessa protestlistor att verkligen läsa på innan ni skriver under!
Hade jag inte haft barn nu, och inte varit ett dugg intresserad av framtiden hade jag skrivit under direkt om nån sa för 7 år sen att Norråsa skulle läggas ner. Inte min fina gamla skola där jag hade så roligt.
 
Sen kan man ju tänka vad dessa nya byggen ger...massor byggjobb! Man ska ha lite i åtanke att kommuner ofta satsar i på byggen i dåliga tider och därmed räddar ett antal firmor från konkurs!
 
 
Här finns korta & långa versioner av förslaget!
Begrunda & läs!
 
 
 OBSI OBS!! Lämna gärna lite kommentarer på detta & det inlägget under...jag behöver träna på att skriva mer om sånt här så behöver lite kritik på själva skrivandet! Ni är faktiskt ganska många som läser i mitt tycke för en liten blogg som är mest för mitt privata minne ;) 
 

Vill du säga mig nåt?
Postat av: Frida

Vad duktig du e! Bra uppdateringar, tom jag som inte ens bor kvar i stada har kollat snabbt på förslaget, tror som du att det blir bra och att det faktiskt blir bättre, klart man tycker de va kul att man själv gick i tre olika skolor och att ens barn skall gå samma väg, men så ser det ju inte ut längre, så det är ju bara positivt att ni politiker gör det bästa och satsar på våra barns skolgång! Kämpa på syster!

2012-10-12 @ 11:23:20
Postat av: Johanna

Hej! Jag läste att du ville ha kritik på hur du skriver. Här kommer det: Jag läste detta inlägget och tänkte att det finns material till 3 blogginlägg. Ett om hur bra det är att man satsar 130 miljoner, ett om politiker som tar tid från föräldrarnas möte, ett om hur du ser på en högstadieskola vid gymnasiet, det är bara exempel. Men skriv kortare och fokusera på någon eller några saker åt gången. Jag tycker du skriver jättebra! Kram från Vetlanda

Svar: Tack!! Jo just det inlägget blev lååångt.....jag suddade en del faktiskt och har två till som ligger och ruvar :o) Bloggar du Johanna?
Lindha

2012-11-14 @ 10:11:52

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0