Skolan...

Nu är det inlägg varje dag i tidningen om skolans utredning.
Jag tycker det är bra att folk engagerar sig. Faktiskt på båda hållen. För eller emot.
Själv är jag för det mesta i utredningen, det kan jag stå för.
Jag har också läst allt jag hittat. Funderat över dragningar i upptagningsområdena & jämfört tabellerna med antal elever nu och om.
Jag tänker på mina ungar, hur & var kommer de gå? Hur rörigt kommer det att bli under de år som det tar innan förslaget är satt? Därför engagerar jag mig. Mina ungar ska få en bättre än bra skola!

Jag blir mer och mer tveksam till gruppen "Rädda Centralskolan" och deras namninsamling för omröstning.
Jag har förståelse föräldrars oro att lägga ner den skolan,
Samtidigt tycker jag inte argumenten håller fullt ut, skolvägar, äldre elever på samma skola och en del annat.
Några av de drivande är fd. politiker och oppositions parti Miljöpartiet. (i en kommun sitter man inte alls alltid i samma block som i riksdagen)
Det står inte klart för mig om det är just att rädda skolan, eller om det handlar om att trycka till sitt fd. parti när de gäller fd. Moderaterna eller som i MP att fiska röster, Miljöpartiet & Moderaterna skulle i våras påbörja en egen utredning parallellt med det förslag som skulle tas fram av förvaltningen, men jag har inte sett eller hört ett ord om den efter att de var i tidningen med det i mars april.
Jag har inte heller sett vad MP vill förändra mer precist i det förslag som ligger nu.
I mina nybörjarpolitiska ögon läser jag i deras inlägg att de vill ha en ny utredning bara för att,
inte att att rädda just centralskolan.
 
Borde inte de driva en egen protestlista då som gäller hela utredningen?
De flesta andra som driver frågan på facebooksidan, vill rädda bara centralskolan, och då tycker jag det är mer ok, och att de ska få göra det.

Där har det också varit en debatt om att listor inte får sättas upp på skolorna. Och nej, jag vill inte ha nån protestlista på Nyhemskolan eller på Tuvan där mina barn går, så att människor som inte har barn på skolan ska stå och prata, diskutera & argumentera på skoltid när barnen går till matsalen osv. Speciellt inte då listan inte gäller just dessa ställen. Listorna finns på medborgarkontoren och hos en del handlare i stan.
Medborgarkontoren är de ställen de ska vara på tycker jag. Där kan man sitta & läsa utredningen, fråga till vem man ska ställa frågor, eller hur man skriver sina åsikter för remiss som man kan göra innan 17 december.

Jag tycker inte en folkomröstning skulle vara fel om kommunens invånare sågar hela utredningen.
Men för att rädda en byggnad, så nej. Jag tror på förslaget i helhet, och är inte orolig för att våra barn ska klämmas in på en sliten skola med för många elever, man måste ändå komma att renovera Norråsa, finns liksom inte så många alternativ oavsett om Central ska dit eller inte.
Skulle förslaget inte gå igenom alls, har vi ett antal skolor/förskolor som måste renoveras, och lokaler på Brinell som står tomma, sviktande elevantal & då blir det absolut inte bättre än nu, men kanske mer rättvist att alla får gå i sunkiga lokaler än att en skola blir färdig först?
Eller att, som jag ser det att barnen, oavsett byggnad de är i i får en bättre än bra skola att gå i?!
 
Är ni intressade och vill ge synpunkter & förslag på utredningen, gå ihop ett gäng med samma tankar, skriv en remiss & posta till kommunen!

Jag och flera till disskuterar också på facebook, Framtidens skola i Nässjö - synpunkter & förslag
Kika gärna in!!



 
 
 
 
 

Vill du säga mig nåt?

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0