Mat...mera mat...

Jo men det är ju skoj att blogga...
Rent egoistiskt sätt så måste jag ju skärpa mig då jag använder bloggen som tillbakablick...
Sista två åren har ju mest gått på rutin och måste...fy så trist.
Bättring tack!

Matinlägg va ett måste tidigare, och mat är ju kul, gott och intressant.
Så dagens fredagsmöjs...

Polkarödbetor...randiga....lite roliga men saknar faktiskt den riktiga rödbetssmaken. Dessa ex var dessutom ovanligt vita när jag skalat dem. Annars om man inte vill ha så mycket röbetasmak är de perfekta. Som en halv rödbeta och en halv....hm potat?

Röbetor, blomkål & morot skivades i mellantjocka skivor, ner i en plåt m olivolja och blanda ihop med getost och lite agravesirap. (eller honung om man har det)
 
Köttet va nötytterfile, jag missade att den va försaltad/inlagd, så med makens annars underbara marinad blev det lite för salt. (det är också därför köttet är så rött, alltså inte så bloody...även om jag gillar det.)
 
Och så en tredjedel pyntgrönt. Persija, strimlad morot, paprika lite olivolja och havsalt.
Saltet hade jag hoppat om jag visste hur salt köttet va.


En bi grej om saltat kött:
Förr i tiden, alltså verkligen förr i tiden på munkarnas tid. Då åt man nästan bara saltat kött & fisk.
Till det va munkarna och nunnorna (?) tilldelade 5 liter!!!! Ja 5 LITER öl. Och då talar vi ingen lättöl utan en alkohalt på 6-9%.

Maken och jag konstaterade snabbt i Vadstena när vi var där,  att det är ju inte konstigt att munkar/nunnor/präster och annat folk fick många uppenbarelser på den tiden....de måste ju gått i en evig dimma.



 
 

Vill du säga mig nåt?

Härinne skriver man nåt braigt:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

Din mejl: (bara för mig)

Har du någon blogg?:

Skriv nåt trevligt::

Trackback
RSS 2.0